Triglav 2017

Jako každý rok, tak i letos cesta k moři přes Triglav. Ráno po cestě jsme vstali pozdě, takže jsme zvolili menší túru na Malou Mojstrovku. Čtyř a půl hodinová túra nám sedla. Odpoledne koupačka v ledovým jezeru „fuj, nesnáším to“. Večer pohoda na parkáči, vynikající večeře od Krikri vždy potěší, pak pivko a doutník.

Lehce přiopilý jsem se rozhodl, že se pustím do opravy vypínače světel. Po zkoušení variant jak ho zprovoznit, jsem vybil baterku, kokot. Kurva, nemám startovací kabely, zase jsem je zapomněl. Ptám se vedle Slovince v autokaravanu, vytahuje kabely a startujem. Poděkujem a pod vlivem jedu projet auto, abych dobil baterku. Po půl hodině jízdy auto zase startuje, hurá. Jóóó, proč jsem vlastně opravoval vypínač? V noci, když nám zbejvala asi hodina do cíle, nám na dálnici zhasla světla a poser se. Svítil jsem jenom dálkovejma, když jsem držel páčku na přepínání dálkovejch, docela zábava.
Druhý den jsme naplánovali výstup na Jalovec 2650mnm. Začátek výstupu začal vysokým lesem dost strmě, po půl hodině jsme měli všechno propocený. Když jsme se dostali do klečového porostu, měli jsme hodinu výstupu za sebou, říkám si „pěkně to ubíhá“, i když se od rána cejtím dost unavenej. Další hodina klečí do suťoviska a další k nástupu. Po lehké sváče jsme na sebe naházeli cajky a hurá vzhůru. Příjemné 1-2 lezení sem tam zajištěné. Po další hodině lezení jsme se dostali do obrovského sedla, až se mi tajil dech: expozice, strže, štíty, to vše nás obklopovalo.

Počasí se zhoršilo. Začali jsme přemýšlet o sestupu. Přestávalo být vidět a ve dvou a půl tisících daleko od civilizace jsem začal pociťovat lehoulince strach. Malá pauza a uvidíme, jestli se počasí umoudří. Nebe se trhá, asi nás Jalovec dnes pustí. Pokračujeme, lehké lezení sem tam jištěné, ale exponovanost je čím dál větší. Po další asi půl hodině stojím na vrcholu V. Ozebnik asi 5x5m2, od kterého vede hřeben vzhůru do mlhy. Pokračujeme dále. Pro mě jsou hřebenovky na začátku vždy nepříjemné, než si zvyknu „na jedné straně 1000m, na druhé 800m a hřeben má místy 50cm“. Po exponovaném hřebeni následuje vrcholový výšvih a Jalovec je dosažen, uf. Po šesti hodinách dřiny už cesta dál nevede. Pár fotek, něco na kameru a troubíme k ústupu.

Jelikož jsme ráno špatně odbočili, tak jsme lezli cestou, kterou jsme chtěli sestupovat. Abysme se nevraceli stejnou cestou, zvolili jsme k sestupu plánovanou cestu výstupu. 200-300m kolmá stěna byla úžasná, mrzelo nás, že jsme ráno špatně odbočili, ale sestup stál taky za to. Žádná lana, jen kolíky a místy vůbec nic „tak to mám rád“. Po hodině slejzání stěny jsme se dostali do suťoviska a pak už jen následovala sestupová dřina do údolí. U auta rychle shodit boty a přejet někam na parking, než se setmí „nejdou nám světla“.
Parking jsme našli vedle obytného náklaďáku „mrzí mě, že jsem ho nevyfotil“. Auto na vysokých terénních kolech a místo korby obytná buňka. Moc pěkný to stroj. Večeře, koupačka v ledové řece Soči „FUJ“ a hurá do hajan „samozřejmě pivko a doutník“.

Ráno jsem se pustil do opravy vypínače. Zjistil jsem, že budu potřebovat umělej stahovák, ale měl jsem jenom velký, poprosili jsme sousedy, jestli nemaj menší. Vytáhl bednu a řekl „ber si, co potřebuješ“. Dali jsme se do řeči. Jeli z Německa do Albánie. On byl Němec a ona Rumunka. Zasmáli jsme se a já přidal, že jsem Bulhar „smích ještě větší“. Chvíli jsme si povídali a já zatím opravil vypínač „velká radost“. Pak už jen poplácání rukama, výměna pivek a adres, kdyby někdy jeli přes Jizerky. Světla svítí, máme sbaleno, odjezd k moři.
Ještě jedna hláška nakonec. Když mi ten chlapík půjčoval nářadí, tak pronesl skvělou větu: „CESTOVAT STARÝM AUTEM JE VŽDY ZÁBAVA“.